Algemeenheden
Artikel 1:
Deze algemene voorwaarden hebben tot doel de contractuele relatie te regelen tussen de klant en Michel Paulus, Résidence Kennedy 6 te 6530 Thuin, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BE 0819 610 903, hierna "de onderneming", die haar activiteiten uitoefent onder de handelsnaam "MP Isolation Ecologique".
Deze laatste oefent haar activiteit uit op de volgende gebieden: ecologische isolatie, luchtdichtheid van gebouwen, aanbrengen van decoratieve en isolerende pleisters, en werken met ecologische verf. Diverse diensten voor bedrijven.
Artikel 2:
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle in artikel 1 gespecificeerde werken die door de klant zijn gevraagd en door het bedrijf zijn uitgevoerd, hierna "de werken" genoemd, waarvoor de klant, zowel particulier als professioneel, zijn akkoord heeft gegeven.
Toepassing van de algemene voorwaarden
Artikel 3:
§1. Deze algemene voorwaarden hebben voorrang op alle andere algemene of bijzondere voorwaarden. Ze kunnen te allen tijde door het bedrijf worden gewijzigd. Het bedrijf verbindt zich ertoe de klant hierover zo snel mogelijk te informeren. De nieuwe versie van de algemene voorwaarden is pas van toepassing op contracten die zijn gesloten na de inwerkingtreding ervan.
§2. De klant is gebonden aan deze algemene voorwaarden zodra zijn handtekening op de offerte is geplaatst, zoals vermeld in artikel 5. De klant verklaart ervan op de hoogte te zijn en deze te hebben begrepen.
Obligatie van middelen en resultaat
Artikel 4:
§1. Afhankelijk van de aard van de te verrichten werken, worden de werken beschouwd als een inspannings- of resultaatsverplichting. Het bedrijf verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om de werken uit te voeren. Het bedrijf is in geen geval verplicht middelen in te zetten die niet in verhouding staan tot het te bereiken doel. Indien nodig wordt de resultaatsverplichting opnieuw gekwalificeerd als een inspanningsverplichting.
§2. In elk geval, bij werken uitgevoerd aan gebouwen waarvan alle constructiekenmerken niet bekend zijn of niet zijn meegedeeld door de klant, vormt de uitvoering van de werken een inspanningsverplichting.
Offerte - Vergoeding bij annulering
Artikel 5:
§1. De aanbieding die door het bedrijf aan de klant wordt verstrekt, is 15 kalenderdagen geldig. De overeenkomst wordt gesloten door de handtekening van de klant op de offerte die aan het bedrijf is geretourneerd, vergezeld van de handgeschreven vermelding "Goedgekeurd" en de datum van ondertekening.
Het opstellen van de offerte door het bedrijf is gratis.
§2. Kortingen kunnen aan de klant worden toegekend en worden per geval door het bedrijf bepaald op basis van het type voorafgaande overeenkomst tussen het bedrijf en de klant. In geen geval verwerft de klant het recht op een korting, zelfs als het bedrijf deze eerder heeft verleend.
§3. In geval van een verzoek van de klant voor extra werken die niet zijn opgenomen in de offerte, zijn de algemene voorwaarden van toepassing die gelijk zijn aan die voor de oorspronkelijk gevraagde werken waarvoor de klant akkoord heeft gegeven. Alle werken die niet zijn voorzien in het oorspronkelijke verzoek moeten uitdrukkelijk de goedkeuring van de klant krijgen overeenkomstig §1 van dit artikel.
§4. In geval van onvoorziene complicaties op het moment van het opstellen van de offerte tijdens de uitvoering van de werken, informeert het bedrijf de klant hierover. De klant moet schriftelijk zijn goedkeuring geven voor de voortzetting van de werken, rekening houdend met de extra kosten die door de complicatie worden veroorzaakt. Bij gebreke daarvan kan het bedrijf de uitvoering van de werken beëindigen en de klant in rekening brengen voor het gedeelte van het werk dat al is uitgevoerd.
Artikel 6:
§1. In geval van annulering van geheel of een deel van de werken door de klant, om welke reden dan ook, na ondertekening van de offerte voor akkoord, is de klant verplicht het bedrijf te vergoeden voor de reeds door het bedrijf gemaakte kosten voor de werken op de annuleringsdatum door de klant. Het bedrag wordt verhoogd met de kosten van de arbeid voor het reeds uitgevoerde gedeelte. Het bedrijf stuurt de klant een factuur voor het bedrag van de kosten, verminderd met de reeds betaalde bedragen.
§2. Naast het bovenstaande behoudt het bedrijf zich het recht voor om een vergoeding te vragen, als schadevergoeding, van 15% van het totale bedrag van de factuur exclusief btw in geval van annulering van de werken zonder rechtvaardiging door de klant.
§3. In geval van annulering door het bedrijf om redenen die aan haar kunnen worden toegeschreven, kan het bedrijf op verzoek van de klant, mits expliciet verzoek, een kwalitatief gelijkwaardige collega voorstellen om het te vervangen. Het bedrijf zal ook de aanbetaling terugbetalen indien van toepassing.
Betaling van diensten
Artikel 7:
§1. De klant verbindt zich ertoe de betaling als volgt uit te voeren:
Als voorschot het totale bedrag van de materialen vermeld in de offerte en in ieder geval 50% van het totale bedrag van de offerte, bij ondertekening ervan.
Het saldo na voltooiing van de werken.
Indien nodig behoudt het bedrijf zich het recht voor om als voorschot de volledige betaling van het bedrag van de werken op te vragen. In geval van een voorschot worden de werken pas in de planning van het bedrijf opgenomen na ontvangst van het voorschotbedrag.
§2. De factuur met betrekking tot de werken is onmiddellijk betaalbaar op het moment van uitgifte en in ieder geval binnen 7 dagen na ontvangst van de factuur door de klant. Deze wordt beschouwd als ontvangen de dag na verzending per post en de dag na verzending per e-mail.
Elk gebrek aan betaling binnen de vereiste termijnen resulteert, zonder ingebrekestelling en van rechtswege, in een interest van 10% per jaar vanaf de vervaldag van de betaling tot de effectieve ontvangst ervan.
In geval van late betaling behoudt het bedrijf zich het recht voor om van de klant een forfaitaire vergoeding van 10% van het bedrag van de offerte exclusief btw te eisen als boetebeding.
Werken
Artikel 8:
§1. Voorafgaand aan de installatie kan het bedrijf een reeks foto's maken om de staat van het gebouw voorafgaand aan de uitvoering van de werken vast te leggen en eventuele geschillen op dit gebied te voorkomen.
Indien nodig worden deze foto's per e-mail naar de klant gestuurd. De klant is dan volledig op de hoogte van de staat van het gebouw voorafgaand aan de uitvoering van de werken. Deze foto's kunnen worden gebruikt in geval van geschillen door de klant en/of door het bedrijf. Ze kunnen ook worden gebruikt ter bescherming in geval van schade die mogelijk is toegebracht aan het gebouw door derden bij het uitvoeren van het contract.
§2. Na afloop van het project kan het bedrijf een reeks foto's maken om de uitvoering van de werken en hun staat te bevestigen. Deze foto's worden alleen gebruikt in geval van geschillen door de klant met betrekking tot de uitvoering van de werken. Ze worden vernietigd na 6 maanden na het verstrijken van de indieningstermijn zoals bepaald in artikel 13.
Artikel 9:
§1. Het bedrijf verbindt zich ertoe de werken volgens de regels van de kunst uit te voeren. In geval van schade veroorzaakt door de uitvoering van de werken door het bedrijf, wordt de klant uitgenodigd om hiervan melding te maken. De partijen verbinden zich ertoe, voor zover mogelijk, een minnelijke oplossing te vinden.
§2. De klant mag op geen enkele manier ingrijpen met betrekking tot de manier waarop de werken worden beëindigd. Alleen het bedrijf bepaalt de manier waarop de werken worden uitgevoerd en hun aard op basis van de verzoeken van de klant en de kenmerken van het gebouw.
§3. De klant zorgt ervoor dat de plaats waar de werken moeten worden uitgevoerd vrij en gemakkelijk toegankelijk is voordat deze begint. Als de locatie gesloten is, moet het bedrijf vooraf over de sleutel beschikken. Het bedrijf is in geen geval verantwoordelijk voor vertragingen in de uitvoering van de werken als gevolg van ontoegankelijkheid van de locatie.
Garantie op de werken
Artikel 10:
§1. Het bedrijf garandeert de werken volgens de termen en grenzen van de wettelijke garantie (2 jaar) die wordt verleend in het kader van het type werken dat wordt uitgevoerd, namelijk ecologische isolatie van gebouwen, luchtdichtheid, aanbrengen van isolerende en natuurlijke pleisters en schilderwerken.
§2. Het bedrijf garandeert in geen geval de verkrijging van subsidies en/of belastingverminderingen van welke aard dan ook door de klant.
Beperking van aansprakelijkheid
Artikel 11:
§1. Het bedrijf neemt alle maatregelen om de voorziene uitvoeringstermijnen te respecteren. Met uitzondering van ernstig nalatig handelen van het bedrijf is het in geen geval verantwoordelijk voor vertragingen, fouten of enig ander element dat kan worden toegeschreven aan een derde, met name de klant of een leverancier, of in geval van overmacht (o.a. voorraadbreuk leverancier, weersomstandigheden, enz.).
§2. Het bedrijf is alleen aansprakelijk voor schade als gevolg van de werken voor zover deze schade verband houdt met de werken uitgevoerd door het bedrijf in het kader van het verzoek van de klant. Het bedrijf is in geen geval aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de tussenkomst van een derde of de klant vóór of na de werken.
Persoonsgegevens
Artikel 12:
§1. De persoonsgegevens die door het bedrijf worden verzameld voor de uitvoering van het contract zijn uitsluitend bedoeld voor het beheer van het contract. Ze zijn in geen geval bestemd voor marketing- of verkoopdoeleinden. De verwerkingsverantwoordelijke voor deze gegevens is Michel Paulus.
§2. Persoonlijke gegevens worden gedurende 5 jaar bewaard.
De klant kan toegang tot, correctie van, en verwijdering van zijn gegevens verzoeken door een eenvoudig schriftelijk verzoek in te dienen bij het bedrijf.
Het bedrijf verstrekt deze gegevens schriftelijk aan de klant op het opgegeven e-mailadres.
Indien de klant onjuist gebruik van persoonlijke gegevens constateert, heeft hij de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (www.privacycommission.be), binnenkort de Autoriteit voor Gegevensbescherming, om een klacht in te dienen.
§3.Klantgegevens worden alleen voor direct of indirect marketingdoeleinden gebruikt indien de klant hiervoor toestemming heeft gegeven.
§4. In overeenstemming met de geldende wetgeving in de Europese Unie en België neemt het bedrijf redelijke veiligheidsmaatregelen om misbruik en ongeoorloofde toegang tot de persoonlijke gegevens van de klant te voorkomen.
Klachten
Artikel 13:
§1.Elke klacht van de klant moet onmiddellijk en uiterlijk binnen 15 dagen na voltooiing van het werk worden ingediend.
Het bedrijf verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om een vreedzame oplossing te vinden die voor alle partijen aanvaardbaar is.
§2.Indien een klacht door de klant binnen de gestelde termijn in paragraaf 1 wordt ingediend en door het bedrijf als gerechtvaardigd wordt erkend, wordt het bedrag ervan beperkt tot de waarde van het werk waarop de klacht betrekking heeft.
Geschillenbeslechting en bevoegde rechtbanken
Artikel 14:
Bij een geschil wordt bemiddeling tussen het bedrijf en de klant geprefereerd. Als er echter geen overeenstemming mogelijk is, zijn de bevoegde rechtbanken die van het kanton en het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van het bedrijf.
Nietigheid
Artikel 15:
De eventuele nietigheid van een bepaling in deze algemene voorwaarden heeft geen invloed op de nietigheid van het geheel. Als een clausule nietig wordt verklaard, zal een clausule met een soortgelijk effect worden opgesteld en in deze algemene voorwaarden worden ingevoegd.
Toepassing van het Belgisch recht
Artikel 16:
Alle niet-gespecificeerde bepalingen in deze algemene voorwaarden worden beheerst door het geldende Belgische recht op het moment van het sluiten van het contract.